Calaptamus italicus – Лични дур
Ивановић у тексту Академија начелно Браћу Лукић ставља у контекст дружине ликова и појава којима Лукићи ни на који начин не припадају. Од ликова који се помињу као бесмртници у САНУ, до Радомира Смиљанића (негдашњег председника ЗАПИСА како сведочи г. Иван Ивановић "Председник Записа, Радомир Смиљанић, се највише лудирао!, из текста Академија, а у својој биографији каже о себи: ”Један сам од оснивача књижевне задруге писаца Запис, где сам... итд”.) До критике на рачун САНУ-а, Обрена Ристића, УКС-а, Србе Игњатовића, Радомира Андрића, Мирослава Тодоровића и других а овде непобројаних, те академија и параакадемија мимо САНУ-а, академија за болесне сујете, академија за сунећење, (додајем ја, Александар Лукић, не би ли клин чорба била богатија) свих скарабуџених спрам шињела оснивача, не тиче се Браће Лукић, нити мене лично. Свиђало се то Ивану Ивановићу, или не. Ругоба остаје ругоба. Лукићи се никад нису бавили таквом врстом хајдучије, нити су били хуље из потаје, коју би Ивановић да им припише. Нити смо установљављали Академије “за динарце и јужносрбијанце” или били кумови икаквих “других академија” које је ПИСЦУ БЕЗ АДРЕСЕ, Ивану Ивановићу, препоручивао академик Драгослав Михаиловић. Опет во времја! У Лесковцу, или око Лесковца?
КАКАВ “МЕХАНИЗАМ КИСЕЛОГ ГРОЖЂА”? КАКВИ БАКРАЧИ?
“На крају је дошла права бомба. Руководство научног скупа Дијалекат и дијалекатска књижевност предлаже да се са овог скупа упути захтев Српској академији наука и уметности да "Иван Ивановић буде примљен у чланство САНУ као најзнаменитији писац југа Србије". (Учесници скупа су једногласно усвојили овај предлог, с тим што је лингвисткиња Радмила Жугић тражила да се дода и сакупљач народних умотворина из Врања др Момчило Златановић.)
Шта да кажем на ово? Једноставно, био сам затечен овим предлогом. Захвалио сам се предлагачу, али, рекао сам, да је предлог нереалан, а да ја себе не видим у раду ове академске установе. Тек кад би САНУ отворила одељење у Нишу, са циљевима које је навео Никола Цветковић, нашао бих своје место у њему. Овако, САНУ припада динарцима и за једног јужносрбијанца нема места у њој. (Апострофирао сам став Драгослава Михаиловића који сам разрадио у реферату.) Академија." И. И.
По питању предлога за пријем у САНУ, г. Ивана Ивановића, верујем писцу г. Ивану Ивановићу на реч. И у тврдњу да себе не види као члана у САНУ-у, и у тврдњу да би био члан одељења САНУ-а потенцијално отвореном у Нишу. Одиста верујем. Те и у то да “механизму киселог грожђа” у овом случају око пишчевог пријема у Академију – нема места.
Чуј, бајка се брзо сврши
Блиндирани кокошињац.
Ова верзија намеће тугаљиво питање, ако - “САНУ припада динарцима и за једног јужносрбијанца нема места у њој.” како то да у реалном политичком животу искусни старац, г. Иван Ивановић јужносрбијански писац (аутор тридесетак романа) постаје члан СПО-а , где прихвата "динарца" Вука Драшковића за Вођу?
Virgo intacta? Или?
Ту нешто ипак, не штима.
Мрсна је лаж г. Ивановића да “Сличну некакву институцију негују браћа Лукићи из Пожаревца, (академију мој додатак А.Л.) Мирослав и Александар, називају је Заветине.” (И.И.)
Овом тврдњом г. Ивановић препоручује себе као прононсираног петпарачког сплеткароша о Браћи Лукић. Можда мени непознатој, а писцу Ивановићу рецимо блиској дружини за проучавање вагиналног корова. Например?
Чиода. Нека хвала.
Браћа Лукић нису родом из Пожаревца, нити су заједно икад деловали и радили у Пожаревцу. Несуђеног полицајца, писца г. Ивановића уверавам у ову тврдњу, (јемчим чашћу) да не би свенуо пре времена у претпоставкама и незнању. Нека у потенцијалну детективску картотеку у досије о браћи Лукић, унесе одреднице: Александар Лукић живи и ради у Пожаревцу са породицом, а г. Мирослав Лукић живи као пензионисани професор југо-светске књижевности у Београду са породицом.
Због безбедности Браће Лукић, следећи ред, невидљив.
(Адресе: затамњено.)
Амнезија. Катастрофа.
ЗАВЕТИНЕ као издавач, делују у Београду. Основане почетком осамдесетих година прошлог века, (Међу првим насловима у Заветинама објављен је роман “Дневник за Сенковића” Мирослава Лукића.) као немирење са постојећим стањем ствари и одговор на бирократску и официјелну комунистичку праксу – комунистичких издавачких кућа. Ваљало се то прочитати или знати још од тих осамдесетих година прошлог века, а то поготову важи за несрећног, јели, свезнајућег мученика – писца г. Ивана Ивановића, оснивача Књижевне задруге писаца Запис, јер, у Београду у то време није постојало незнам ти ја колико таквих непокорних, издавача? Зар не? Независна издања Слободана Машића, Запис, Посебна породична заветина, и...? Ако то незна оснивач Записа, г. Иван Ивановић, онда могу само да константујем како је наступила права катастрофа. Катастрофа јер, овде се не води расправа о ексерима и шустиклама, већ о конкретним именима. Истини. Ја разумем да је амнезија у старијих људи присутнија но код... али да се г. Ивановић не би правио луцпрдаст, да поновим његове речи, већ коришћене цитате: "Председник Записа, Радомир Смиљанић, се највише лудирао!” у тексту Академија, и други:”Један сам од оснивача књижевне задруге писаца Запис, где сам... итд” из биографије, онда ту нешто дебело смрди.
ЗАВЕТИНЕ СЕ НИКАД И НИГДЕ НИСУ ЛЕГИТИМИСАЛЕ И ПРЕДСТАВЉАЛЕ КАО АКАДЕМИЈА.
А ја за Ивановића не верујем да је глуп ко тоцило, да суштински не разуме ко су и чиме се баве београдске Заветине. Напротив, Ивановић је "посебно обдарен", нека врста "медијума", кроз кога не "проговарају" сибиле, већ неки луцпрдасти дух савремених српских нихилиста...
ШТА СЕ ДЕСИЛО?
“Они здушно раде да се међусобно величају, Александар каже да је његов брат највећи прозни писац савремене српске књижевности, а Мирослав каже да је његов брат највећи песник савремене српске поезије. И.И.”
Чак и да је тако, како тврди г. Ивановић, ваљало би то поткрепити -аргументима. Овако изречене оцене о Браћи Лукић, личе на муве слетеле на магареће уши. Или, пак на најобичнију вашарску фукарску подметачину. Шибицарење.
Приличи ли Писцу без адресе, који држи до свог угледа, части, овакав ноторни безобразлук и приземност, нека просуде читаоци. Што се мене тиче, кажем, а шта би друго но да приличи.
Погледајмо сад како сам величао свог брата Мирослава Лукића! На једином могућем месту. У мојим текстовима писаним поводом његовог стваралаштва, дакле у мом поимању и, тумачењу пишчевог дела. Ваљда је такав ред? Како би другачије? Дакле, овде је време да питам закукуљене и замумуљене величине сличне Ивану Ивановићу, и не само њега већ и непознате ми који слично придикују по кућним седељкама, да ли је осветљавање и тумачење дела Мирослава Лукића табу, мој грех? Грех неопростив. Грех који по канону савремене српске књижевности - успаване Пепељуге притиснуте испод ормана по том питању јесте митско правило? Или је ствар много гора? Да ли је тумачење стваралаштва и дела Мирослава Лукића, од стране млађег брата : недопустиво? Неморално? Задушним бабама у српској књижевности, одговарам: није.
Као ни коначно!
Моје тумачење није било сакривено.
Али пре тога:
(...) “Ти малени људи, несвеобухватни и непостојани у сопственом губитништву, не схватају зашто служе обреди и сложена процедура. Због тога Србија подсећа на обесног мајстора за бојадисање вуне”... “Час историје за мајмунчиће пуштене са ланца је почео. Диктатура просечних духова прети са свих страна, нико од њих неће ни да чује да проституција захтева скровитије место.” (Из Итервјуа “Мајстори за бојадисање вуне” објављеног у Борби. Разговор са песником Александром Лукићем водио Драгиша Живадиновић)
Или: (...) “Треба ли заиста понављати да ће у скоријој будућности многи бити сведени на меру свог талента, ако су га имали. Ма о коме да је реч: Ћосићу или Исаковићу? Или? Списак је подугачак. Они који су поникли у близини власти, размножавају се ванкњижевним „оплођавањем“: Псеудохијерархијама, псеудоканонизацијама, псеудоантологијама, Псеудо…
Превредновање парохијалног духа у српској књижевности је нужно. Тачније његовог учинка, његовог инвентара. Што пре, то боље. Најповлашћенији простор у том послу мора имати: нова митологија. Истинита књижевност. Књижевност која се не може фалсификовати. Која има само два циља: истину и лепоту. (Из Интервјуа ПАРОХИЈСКИ ДУХ СРПСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ, Борба,27 – 28. октобар 2001. Разговор са песником Александром Лукићем водио: Драгиша Живадиновић).
Писани текстови о стваралаштву и делу старијег Лукића, као и моја књижевна настојања, одувек су били јавни и доступни, за сваког ко је хтео да их прочита. Ко није прочитао, а занима га, шта тамо пише, може то накнадно учинити. Жао ми је да се због тих тумачења у тој мери узнемирила мртваја. Али, шта ја ту могу?
Савремена српска књижевност, поезија, проза, есејистика, тзв. критика – то је позориште апсурда.
Некритички и некњижевни приговори ће се умножавати, да се не лажемо. Али, ја мислим да та господа само врши своју дужност. Нисам уверен да знају о чему причају и шта критикују, нити шта и због чега заступају, јер аргументи изостају. Да бих помогао евентуалним будућим дежурним критичарима по том питању, упућујем их да прочитају изворну литературу - текстове Александра Лукића о стваралаштву и делу Мирослава Лукића, сабране и укоричене на једном месту.
Да не буде забуне.
Текстови су објављени у књизи: Александар Лукић, ИЗМЕЂУ МИТАРЕЊА ЧУДОВИШТА И УМЕТНОСТИ БУДУЋНОСТИ, Едиција Браничево, 2010. Циклус: IV УМЕТНОСТ БУДУЋНОСТИ.
Директно на ствар, стр. 141; Осврт на прву књигу о стваралаштву М. Лукића, стр. 143; Eppur si muove?, стр. 148; Оглед о богочовечанском реализму, стр. 150; Искључиви и јединствени израз србовлашког или старобалканског духа, стр. 161; Дубоке песме немогуће љубави или Скривени босиок, стр. 163; Роман о месечини, стр. 177; Роман о месечевој свадби, стр. 183; Први на свету роман-литургија, стр. 187; Судбина истине у свету, стр.190; Немогући роман о Анђујки, стр. 192; Да ли је циклус романа Младост без старости и живот без смрти, сатирично патриотска поема, бајка, или трактат који задире у дубинску психологију и оно што је Јунг називао синхроницитетом?, стр. 198; „Тражите царство Божје, а све остало ће вам се дати“, стр. 217; Уметност будућности, стр. 224 Песник коресподенције или саобразности, стр.227.
“Четврта целина „IV УМЕТНОСТ БУДУЋНОСТИ“ доноси текстове – огледе о уметности будућности, писаних на основу моје књиге огледа Јеванђеље Мирослављево која је готово непозната широј читалачкој публици у Србији.
Тако су се, сабрани, на једном месту, овде, нашли многи моји текстови расути на разним странама. Повезује их оно на први поглед невидљиво, неизрециво, оно између – митарења чудовишта и уметности будућности, дух критичара-песника, крст ако хоћете, и растурање магле, која гуши српску књижевност…” (Преузето из текста “Белешке”, Александар Лукић, стр.233 – 235. - Између митарења чудовишта и уметности будућности.)
На матерњем језику. Без поклича.
Изражавам сумњу да је г. Ивановић прочитао ишта од свега што сам досад написао. Сумњам, такође, да је прочитао ишта и из дела мог старијег брата. Па шта? Многе написане књиге кроз време, остану непрочитане.
Г. Ивановић, такорећи, старац са душом у носу, паушално и каишарски, суди о књижевним стварима и делима аутора о којима незна ништа и нема појма. И то се може.
“Лупа ко мокра пола по дупету” - Народна.
“У томе их подржава Демократска странка, чији су чланови и која им је дала у Пожаревцу логистику у виду Културног центра и часописа Браничево да се блесирају до миле воље.” (И.И.)
Евентуалном читаоцу скрећем пажњу да сам на ову Ивановићеву тврдњу већ одговорио. Но, ради бољег разумевања овог Ивановићевог става, додајем: Демократска странка је на власт у граду Пожаревцу ступила 2009. године. Шест година након покретања Едиције Браничево. Толико о тој помоћи.
Мој старији брат г. Мирослав Лукић никада није припадао ниједној политичкој странци у земљи Србији за разлику од Ивана Ивановића, и мене. Он није насео на “партијску заблуду” (попут г. Ивана Ивановића), нити на место помоћника министра културе. А, Бога ми ни на место уредника Едиције Браничево.
Деловао је као изолован случај. Инцидент. Штампао је књиге у Заветинама о свом руву и круву.
Ко разуме, разуме.
Кад је бал, нек јебал!
"Лукићи, дакле, нису Академици, само додељују сами себи награде (ваљда је МирославТодоровић добио једну, рецимо Госпођин вир?), самопроглашавају се најбољим српским писцима." (И.И.)
Шта рећи? Срамно. Љигаво. Шкембарско. Дакле Браћа Лукић, нису установили никакву Академију, никад и нигде нису тврдили да имају статус било каквог академика. Даље: Александар Лукић млађи брат писца Мирослава Лукића, није уручио никакву награду писцу, г. Мирославу Лукићу. Потом: г. Мирослав Тодоровић никада није био добитник књижевне награде “Госпођин вир”, (нити ће икад бити у прилици, пошто је награда забрањена). Напослетку: Књижевна награда “Госпођин вир” нема никаквог реалног додира са београдском издавачком кућом Заветине.
Писак. Или похвала?
“Ипак, браћа нису остала на томе, него су око часописа и издавачке делатности окупила многе значајне писце, као што су Бошко Томашевић из иностранства и Предраг Чудић и Маринко Арсић Ивков из земље, од оних које сам ја запазио.” И.И.
(...) “Пингвин литерарног братства – секције, / задњицу о задњицу гура ка кружоку старом: / штитећи тако пакао од свакодневице. Лекције / дели за сваки случај у руци машући сатаром” (...) А. Л.
Грешка, или?
Шта није запазио г. Иван Ивановић? Чињеницу да је Ауторе Едиције Браничево по позиву бирао уредник Александар Лукић. Зашто по позиву? Зато што ми се одувек гадио грозд друштвено корисних писаца, сој неталентованих гребатора. Фуј!
Г. Мирослав Лукић, никада није уређивао Едицију Браничево, нити часопис Браничево.
Зарад г. Ивановића & компаније, понављам ту истину на матерњем језику. Како се треба казати на јужносрбијанском дијалекту нисам изучавао, да бих му ту неспорну чињеницу учинио јаснијом. Но како Г. Ивановић не аје на српском, или неће да аје, хајде да му то исто кажем другачије: Mr Miroslav Lukic was never the editor of Publication Branicevo nor the Branicevo Magazine. На енглеском језику: ваљда ће да утуви.
Second party: Опет – о истом - мућкалица.
“Један од тих значајних писаца око Браничева је и Мирослав Тодоровић из Ниша, с којим сам око Лукића ушао у дијалог.” И. И.
Г. Мирослав Тодоровић никад није био аутор Едиције Браничево. Г. Мирослава Тодоровића не сматрам релевантним писцем, (у смислу како га представља Ивановић) отуда он није био ни у мојим примислима да би евентуално могао постати аутор Едиције Браничево. Тек да зна, г. Ивановић, а и г. Мирослав Тодоровић. То је та разлика. Да не дужим...
Јужносрбијанска тантра. Ноћна мора.
Којим поводом воде дијалог о Браћи Лукић, наречени другови г. Иван Ивановић и г. Мирослав Тодоровић? Чему и зашто је уприличен такав самит “на високом нивоу” за дијалог, те ко је од узјогуњене господе иницирао састанак? То незнам. А шта знам (то већ поступно цитирам у овом тексту из Ивановићевог текста)? Причају тако, докони пријатељи уз чинију малина, или после какве кафанске теревенке – зајебанције о Браћи Лукић, а резултат тог дијалога, накнадно г. Ивановић уобличава у литерарни памфлет.
Расплет.
“Мирослав Тодоровић каже да је моја оцена Лукића погрешна. „Браћа Лукић Мирослав = Мирко = Бела Тукадруз итд. и Александар не воде никакву академију нити су нешто слично основали. Мирослав води своју донкихотовску битку за превредновање српске књижевности, штампа књиге, издаје електронски часопис, не посустаје…“ Волео бих да је тако и поздравио бих свако превредновање српске књижевности од наслеђа комунизма, али ја то нисам видео у раду браће Лукић.” И.И.
Нема разлога да Браћу Лукић брани г. Мирослав Тодоровић. Ни тад, ни сад, ни у векове – векова. Испада да сам добио нешто што ми не треба за џабе. Фрај. Како према г. Тодоровићу никад нисам имао икакав облик дуга, а он ме и поред те чињенице задужује одокативно, мени његова одбрана делује као смешна. Непотребна.
Браћу Лукић одређује њихов књижевни стваралачки рад, и дело. Они су једини њихови пуномоћници пред савременицима, будућношћу и историјом. Коме то није јасно, џаба причати.
Да не будем недоречен: Александру Лукићу, дакле мени, стало је до оцена г. Мирослава Тодоровића, колико до лањског снега. За укус, пак, “шта воли и шта би поздравио” г. Иван Ивановић, у мом раду пуца ми прслук, јер он о мом књижевном раду и делу нема појма. Он је један обичан књижевни дунстер.
Писцу без адресе, понудићу неколико мојих редова. Подстицаја ради: “Српска књижевност је исувише парохијална. У свему. И ту чини се нема помоћи. У овом тренутку она подсећа на какву праисторијску животињу којој отказују ноге. Њена издаја је потпуна и дефинитивна. Јер, да подсетим многе су лажи у њој устоличене у двадесетом веку, тачније у другој половини тог века, да се неће скоро отребити од њих. Већина писаца зидала је бункере илузија у њој, подупирући издају. Оно што је пак и било солидно у њеним провинцијским оквирима, Киш, Ковач, Шејка, партизански првоборци „књижевни јаничари“ потрудише се да здушно растргну и униште. Без милости. Тим бешчасницима у српској књижевности нису била потребна истинита дела. Већ књижевна лаж на којој су могли да се гоје и слава која је допирала до шалтера државних благајни. Бедуини српске књижевности нису ни слутили да стварност има другачије лице. Да стварност која није литерарно савладана није ни мртва, него се увек враћа као неподношљива садашњост. Али мали народи – какав је и српски – имају своје неиживљене страсти, пристрасности, комплексе и сурову логику парохије. Какав народ, таква му је и војска, власт, полиција, демократија. Вреди ли икоме овде данас словити изнова да је српска књижевност прецењена: Црњански, Андрић, Пекић, Ж. Павловић, Милорад Павић, Миодраг Павловић, Попа, Лалић, итд.
Треба ли заиста понављати да ће у скоријој будућности многи бити сведени на меру свог талента, ако су га имали. Ма о коме да је реч: Ћосићу или Исаковићу? Или? Списак је подугачак. Они који су поникли у близини власти, размножавају се ванкњижевним „оплођавањем“: Псеудохијерархијама, псеудоканонизацијама, псеудоантологијама, Псеудо…
Превредновање парохијалног духа у српској књижевности је нужно. Тачније његовог учинка, његовог инвентара. Што пре, то боље. Најповлашћенији простор у том послу мора имати: нова митологија. Истинита књижевност. Књижевност која се не може фалсификовати. Која има само два циља: истину и лепоту.
(...)
Српска књижевност и на почетку трећег миленијума наставља по инерцији губитника. Хоћу рећи нема битних стваралачких искорака. Оно ако ћемо право говорити, српска књижевност данас пролази кроз најгрозоморније дане у својој васколикој историји. Међу онима који то омогућују, који је разграђују и растачу има доста оних са књижевном биографијом. У српској парохији о том удесу неће нико ни да зуцне, од писаца до академика, лакше је не замерати се. Нигде нема толико камелеона, као што их је у овом народу. Не верујем да је игде на земаљској кугли у тој мери развијен осећај за трпљењем и мазохизмом! Магла, прашина, дим, струготина, лутке, фабрика лутака, базара и куплераја. Права оргија књижевних надуваних балона, који и не слуте колико је узбудљивија најобичнија порнографија. Све је у сенци политике, трговине и донекле религије – најпрљавијих ствари – да се човеку смучи шта се све данас објављује као уметност.” (...) (Из Интервјуа ПАРОХИЈСКИ ДУХ СРПСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ, Борба (27 – 28. октобар 2001. - Разговор са песником Александром Лукићем водио: Драгиша Живадиновић).
Ко хоће да дочита, нек се потруди сам.
Коначно шта је то видео Иван Ивановић?
“Пре сам видео њихову патолошку потребу (користим термин Маринка Арсића Ивкова, књижевни патолог, чију је књигу, нажалост потпуно прећутану и игнорисану у јавности, „Записи књижевног паталога“ објавио Александар у Пожаревцу) да се у страначком систему боље позиционирају, јер у партократском друштву позиција одређује вредност. А да је то тако могао сам да се уверим на сопственом примеру: посредством Маринка, Александар ми је затражио књигу и ја сам му послао рукопис „Дисидентског писма“. Како сам у том рукопису критички говорио о србијанском политичком животу, поготово о раду партија, не аболирајући од критике његову Демократску странку, Александар Лукић је одбио да одштампа моју књигу. У најбољем комунистичком маниру; за критичаре система нема места!” И.И.
Право у срце.
Опет речено у множини (“њихову патолошку потребу) о Браћи Лукић. Јефтина манипулација за манипулацијом. Уредник књиге “Књижевни патолог”, г. Маринка Арсића Ивкова, је био и остао Александар Лукић, за стандардизовану норму ЦИП-а, нормалне људе, богме и за друге, осим за главу Ивана Ивановића. Ту не могу да помогнем.
У памети г. Ивана Ивановића, ми смо, то јест, ја сам објавио критичку књигу г. Маринка Арсића Ивкова, Књижевни патолог, да би смо се - да би се ја: “ у страначком систему боље позиционирају, јер у партократском друштву позиција одређује вредност.” И.И.
Овако закључује Иван Ивановић о избору наслова Књижевни патолог за објављивљање у Едицији Браничево. Немам речи. Ни неартикулисани прокупачки партизански послератни полицајац овакву глупост не би одвалио. Али, Иван Ивановић у ту изречену теорију верује. Да се разумемо, ја не мислим да је г. Иван Ивановић глуп човек. Колико да је праксу бирократског демонизма о позиционирању/позицији/вредности усвојио у време и за време свог мандата на месту помоћника министра културе у РС. Лоша пракса. Ја објављујем наслов Књижевни патолог, г. Маринка Арсића Ивкова, јелте, да бих извукао неку своју корист? По логици Ивана Ивановића значи, да Маринко Арсић Ивков, на такву облигацију пристаје, и не само Маринко Арсић Ивков, већ и плејада других аутора заступљених у Едицији. Елем, Маринко Арсић Ивков, оснивач НОВЕ АЛТЕРЕ заједно са, у овом случају, тужибабом Иваном Ивановићем, оснивачем истог блога, а заједно у редакцији са Ивановићем у “добру и злу” учествује бајаги са мном у завери: по принципу Ивкову објављена књига, а мени напредак. Боља позиција. Шта да мислим? Зона сумрака.
У време објављивљања књиге Књижевни патолог, 2012. формално нисам био члан никакве политичке странке. А, по питању мог уредниковања, и сазнања о којима збори Г. Иван Ивановић, поставља се незаобилазно питање, за чије бабе здравље је писац Иван Ивановић у друштву г. Маринка Арсића Ивкова те 2012. године допутовао у Пожаревац да се упозна са мном и понуди ми свој рукопис књиге “Дисидентско писмо”? Чудно? Јако чудно!
Јер, ја од кад имам свест о себи, бирам друштво. Као и место за велику нужду.
Искупљење Мирослављево: (Мирослав Тодоровић)
“Истина, Мирослав не негира мој налаз, али га ублажује. „Мислим да претерују, али нема смисла да о томе пишем. Не приличи, због много чега. Моја мајка је говорила „ако не могу да кажем нешто лепо нећу ни да говорим“.“ Проблем је у томе, Мирославе, што мени моја мајка није тако говорила. Терала ме да читам Домановића! Нема, дакле, Академије у Пожаревцу, али има у Параћину.” (И.И.)
Играње домина: дупло голо
Свучена кожица са главића. Ублажена варијанта, по Ивану Ивановићу и Г. Мирославу Тодоровићу. Шта то има у мом делу и досадашњем животу о чему “не приличи” да пише “због много чега”, г. Мирослав Тодоровић? Или “Мислим да претерују, али нема смисла да о томе пишем” - нешто биће што ја кријем или не знам да сам учинио? Или: “Моја мајка је говорила “ако не могу да кажем нешто лепо нећу ни да говорим”. Како је мајка учила г. Мирослава Тодоровића, учила је... Ко да верује г. Тодоровићу, кад у једној ситуацији о браћи Лукић говори на “похвалан начин”: “Мирослав Тодоровић каже да је моја оцена Лукића погрешна. „Браћа Лукић Мирослав = Мирко = Бела Тукадруз итд. и Александар не воде никакву академију нити су нешто слично основали. Мирослав води своју донкихотовску битку за превредновање српске књижевности, штампа књиге, издаје електронски часопис, не посустаје…“ И.И, а у другој супротно: „Мислим да претерују, али нема смисла да о томе пишем. Не приличи, због много чега. Моја мајка је говорила „ако не могу да кажем нешто лепо нећу ни да говорим“. И.И.
Да ставимо тачку на ову игру. Ја не желим да будем судија, да утврђујем ко од ова два јужносрбијанско-западносрбијанска писца говори истину. Због тога, јавно позивам г. Мирослава Тодоровића да саопшти прећутано о мени или мом брату, јавно без увијања.
А како стоји ствар са г. Иваном Ивановићем, шта је њему саветовала мајка:“ Проблем је у томе, Мирославе, што мени моја мајка није тако говорила. Терала ме да читам Домановића! Нема, дакле, Академије у Пожаревцу, али има у Параћину.” (И.И.)
Т о би требало да значи да је друга мајка, мајка топличког писца Ивановића, учила да не ћути, и ваљда да заступа истину. А успут можда да чита Сремца, и Драинца да изучава од њих “мајсторско писмо”. И наравно: Домановића.
Е, па ту је штошта претекло климаво.
Ивановићева рибарска прича.
Са почетка текста о Браћи Лукић из текста Академија, уводна реченица: “Сличну некакву институцију негују браћа Лукићи из Пожаревца, (академију мој додатак А.Л.) Мирослав и Александар, називају је Заветине.” (И.И.), а на крају истог текста завршна реченица, константација: “Нема, дакле, Академије у Пожаревцу, али има у Параћину.” (И.И.).
Уместо краја. Жалосна песма Ивана Ивановића.
(“Ако се Лукићи залажу за превредновање српске књижевности, како тврди Мирослав Тодоровић, зашто ме нису подржали у погледу Шејића, него су се братски самофорсирали?”) И.И.
“У служби неког вишег егоизма...” С. Винавер
САЧУВАТИ ДОСТОЈАНСТВО
“Борба: Докле ће трајати овде чекање литературе и Годоа?
Александар Лукић: „Данас је, нарочито код нас, све у знаку фељтона. Надлежни професори – који силом несретних околности и застарелих традиција – стоје на челу и Књижевне Задруге, и фондова, и издавачких књижара, и установа, и целе издавачке политике – подижу и негују обичан новинарски фељтон! Ми ништа немамо против забаве као такве, подлистка као таквог, ни укрштених речи ни ребуса ни стрипова! Али ми се противимо – у име свега што је значајно за културу – да се подлисци и те укрштене речи подигну на степен литературе и прогласе за праву светлост при којој треба да гледамо. Тога нигде нема! Књижевна задруга не издаје толике праве писце – којих има – него издаје фељтоне! Академија Наука те фељтоне награђује као књижевност! Издавачи, приватни и званични, иду тим истим стопама. И горде се примером Академије и Задруге, место да се извињују. Да: хиљаду пута лакше је издавати криминалне романе и укрштене речи – но праву књижевност! Ова је и тежа, и незахвалнија, а њени аутори нису незлобива деца која чичама љубе руку, него чворновати људи и уметници, са много мана и ћефова, фантазија и пркоса – такви су већ уметници! И боље је и лакше – како! чика-професору да прими вредног и благобојажљивог фељтонисту и његов безуб текст! Само – тако не сме да ради ни Књижевна Задруга, ни Академија – јер није по среди шта је за професоре згодније, шта њима изгледа чедније и слађе – него шта је за културу важно и неопходно. Нигде нема у Европи, те злочиначки нехатне, те перверзно аљкаве неодговорности на врховима књижевних судилишта! (…)“ Ове Винаверове речи објављене далеке 1935. године, сведоче да се од часа кад их је он писао до данас у нас ништа није променило. Ипак, ја настојим да идем раз света. Знам да се моја издавачка настојања неће допасти „друштвено корисном грозду“ – војсци преживара туђих идеја. Критичност у књижевности је неопходна. Ја не марим за те људе који ме ословљавају са „друже“, иако имају важно место на Универзитету, ја знам да се они задовољавају студентским виршлама обареним на брзину. Побуњеници, комунисти, фашисти, рашљари и монструми жуте флеке од дувана крију међу прстима. Ја сам намеран да све те старце поведем на бањско лечење, јер, њихова тиранија постаје неиздржива, а мени не пада на памет да се осећам у животу као да сам у позајмљеном оделу. Само се у поезији кроз време границе померају без крви. „Кроз литературу – која готово мученички и мучилачки тражи и налази коначни израз за једно стање, за једно горко и оштро одређивање и неминовно свесно надзиривање тешког збивања и муке пролазности – кроз њу можемо да свестраније наслутимо, ведрије измиримо, спасоносније подесимо.
Борба: Као човек и издавач, Ви сте независни у најтачнијем смислу речи. Верујете ли, да можете победити судбину?
Александар Лукић: Сит сам људи којима се историја и у сну понавља. Песници су најбоља војска будућности. Ја стојим у североисточној Србији и посматрам овај народ као живину покислу под стрехом куће, док протеже крила низ тело као племенску заставу. Нимало охрабрујућ час. Велики писац би овакву прилику употребио за шиљење оловке. Наша стварност је одвише преплављена паролама: Демократија! Српска политичка елита сготовљена је од бивших људи. Позицију пампура на површини баре настоје подједнако сви да обезбеде себи. Просечни духови подсећају на депонију стајског ђубрива. У свеопштем смраду и распадању ударање у канте не помаже. Демонтирање комунистичког система је неминовност.
Упокојење вампира мора се извести. Коме то није јасно, нека иде међу пањеве, ја сам сит да будем пуки број у Србији.
Овакве речи ваља изговарати из сата у сат као молитву, макар оне падале негде далеко као мртве птице погођене драмлијама, чиста срца ће их препознати. Винавер је веровао да може победити судбину, иако су га књижевне околности и прилике поражавале. Да, човек може победити судбину, али уз помоћ вере и стваралаштва. Винавер је живео у нејасној нади; скоро сто година је требало да се оствари. Било је и других песника и људи, који су говорили наука, дефинишући је атрибутима Бога: свуда је, на сваком месту и у исто време, а за разне интелигенције различно појмљива. То није ни наука ни Бог, већ богочовечански реализам. Наспрам правог песника и самосвојног издавача су – ћифте, за које је највећа и бесмртна ствар на свету – бити ћифта. Наспрам правих песника и самосвојних издавача је – фатализам, двојаки фатализам, глупи, леност мозга, очајање.
Нерелигиозност, христоборство. И активни фатализам, коме су подлегли и тзв. највећи српски писци и издавачи. Тај други погубни фатализам, који није сакрио само Винавера, прави песник и издавач, данас, и сада, треба да разбије у парампарчад, јер може: тиме што ће више радити и стварати, како би избор могао да му се прошири, како би и број могућности који му стоји на расположењу постао већи. После Винавера, нико овде није устао у одбрану правог песништва. Зашто? Јер нису имали осећање за то, јер нису имали могућност за избор, јер нису имали то поносно осећање духовног, судбинског богатства, јер нису имали то, што највише охрабрује човека да живи и ради. Овде је сувише оног другог, опаког активног фатализма, погубног по културу, књижевност, будућност и живот. Неколико правих песника живе за то да достигну што веће богатство могућности за стварање њиховог живота; тако да се једнога дана, та скала избора толико попне, да им се учини да стварају свој живот. И заиста, они га и стварају, или ће га стварати. Тако се једино може победити судбина. Прву своју књигу песама писао сам с оне стране Атлантског океана у Емерсоновом завичају; тај вагон у којем сам путовао није био само вагон Розанова, већ и Винавера. То је био вагон – спремања. Стварање има своју неисцрпну жеђ, која непрестано спрема. Све, па и садашњост.
Јер – да завршим Винаверовим речима и тако испуним правду, коју су му учинили и савременици, синови, па и понеко од његових књижевних унука: „Садашњост је само машина која чисти снег и препреке са глатких путева којима ће да пројури захуктало чудовиште: задихана локомотива будућности. Као да чух прастаре, препукнуте гласове древних, укипљених кинеских мудраца који певају о самопрегоревању… Ево, где је код мене самопрегоревање, дакле, врлина, у служби неког вишег егоизма…“ (Интервју са Александром Лукићем, Борба, Разговор водио: Драгиша Живадиновић )
Пожаревац, 03.07.2018. године
_________________
** Извор: Академија / Иван Ивановић, блог “Адреса”, публиковано 8. децембра 2015. године – евентуалним читаоцима препоручујем да прочитају у целини тај текст :
“Адреса” , блог Писци без адресе, уређују господа: Јовица Тркуља, Маринко Арсић Ивков и Власта Младеновић
*** "....Трагајући за било каквим послом, радио сам лектуру и коректуру, давао часове странцима, спремао ученике. Писао сам за новине, Јеж и Дугу. Редакција Дуге била је склона да ме прими у радни однос, али су комунистичке власти то спречиле.
У то време, вероватно уз дозволу власти, практиковано је превремено пензионисање неподобних писаца, тзв. дисидената. Једна лекарска комисија, на чијем челу је био др Чедомир Брашанац, иначе писац, послала је велики број уметника у инвалидску пензију (Данило Николић, Жика Лазић, Матија Бећковић, Радомир Смиљанић, Гроздана Олујић, Предраг Протић...). Пошто је постало извесно да не могу да се запослим, из Министарства културе Србије ми је сугерисано да се пријавим овој комисији. Добио сам инвалидску пензију у износу минималне законом загарантоване пензије.
Почетком осамдесетих година чинило се да ће мој случај да буде решен. Године 1982. објавио сам у БИГЗ-у роман "Аризани", а 1984. по други пут роман "Црвени краљ" (ово издање није забрањено). Постао сам први добитник БИГЗ-ове награде за године 1982 - 1984. Али, вероватно због успеха ових романа код читалачке публике, комунистичке власти су се поново умешале и зауставиле моју књижевну каријеру. Нови рукопис ми је БИГЗ одбио. Поново сам био принуђен на субверзивну делатност, односно на самиздат. Оснивач сам приватних предузећа Алтера и Студио Огледало.
Као инвалидски пензионер по закону нисам имао право на легалан рад, па сам у ствари био илегални књижевник. Ипак, у том периоду написао сам и објавио двадесетак књига, но та делатност ми није повећала радни стаж.