Укупно приказа странице

ПРЕВЕДИ - Translate

(Заветине, Лукић)

(Заветине, Лукић)
КО ИМА ПРИСТУП веб-сајтовима Портала Великих претеча | Сазвежђа З, почев од 17. марта 2019? Власник, уредници, поједини сарадници и пријатељи. Добротвори.Претплатници. За све остале - приступ није дозвољен. Као утеха, за понеке од оних којима је "Сазвежђе Заветина" остало у лепој успомени, власник је допустио (до краја текуће године) слободан приступ једном мањем броју веб-сајтова уз подршку GOOGLa. - Ова одлука је неопозива. Молимо вас да нам не пишете и не тражите дозволе.

ДОКУМЕНТАЦИОНО ИНФОРМАЦИОНИ ЦЕНТАР ЗАВЕТИНА

ДОКУМЕНТАЦИОНО ИНФОРМАЦИОНИ ЦЕНТАР  ЗАВЕТИНА
ДИЦ-а. Документационо информативни центар ЗАВЕТИНА. Дигитална библиотека. Годишња претплата обавезна

КЊИЖЕВНА ФИЛОКСЕРА (Забавник)

Оркестар СУЗ

Оркестар СУЗ
За свадбе и сахране

БОГОМОЉКА:филмски канал

Наставак ОЧЕВИХ ХРОНИКА

Језеро снимљено у Шведској успут прошлог лета, 2017.














(...)



У ХРОНИКАМА НЕБА пише: Поседујемо само 5% слободне воље и од тих 5% многи не користе ни 3%, преосталим делом влада колектив, земља, небо, планете или како то народ често каже судбина. Дакле, сам назив говори о ономе што долази и што нам овај крвави Месец носи.
Аи у Михаиловим ХРОНИКАМА стоји: Родословна тајна, згуснуто искуство хајдука и сеоба.
Реклама по устаљеном шаблону рекламира нобеловца Дилана : Ова књига ни у ком погледу не представља стандардну или свеобухватну аутобиографију. Хронике су пре епизодно, уз помоћ вештих резова монтирано документарно сведочанство о путовању кроз сећања највећег америчког живог песника, испричано богатим и сонорним језиком, гласом који је непогрешиво Диланов и ничији други.
Хронике заправо нису налик ниједној одређеној врсти књиге. Једино с чим их можемо упоредити јесте нека Диланова песма – оне евоцирају призоре и лица и места – на рубу између документарног и надреалног, стварајући слојеве значења путем прецизних детаља, баш као и његови најбољи стихови
....
 Па сада ти види тај пут на коме си, усред ове селендре коју гута шума, пут без почетка, и краја.  И добро поразмисли. Пре него што урониш у живо блато своје фамилије, родослова, свога живота, и све чешћих мисли о сопственом гробу...

Вртети се око нечега што је прошло пре педесет година скоро, што је прошло пре него што је и започело, има призвук парадокса, апсурда, трагичног осећања живота. Често ме као студента свладавала нека болећива неодлучност. Положај Буриданово магарца. Кад помислим да је нешто немогуће, неоствариво - грешим. Малопре је срећа била на два корака од мене.... Испод стоји и датум: 30. новембар 1973. године. Непоткупљиви сведок,  подебља бележница исписана хемијском оловком...
Младост има и своју дубоко потиснуту, скривену, неиспричану хронику.
Тај пут, на коме сам и сада, није онај, обележен наведеним датумом, али по нечему личи на њега. На чему сам ја траћио време, судбино, хвала ти, што си ме сачувала, од свега онога због чега сам патио, а што није било вредно тога.

Али ово ми се допада: Много држиш до људских речи, и наравно грешиш!  Људи говоре махом површне ствари, своју праву природу скривају ћутањем. Своје намере дубоко скривају у тами свести од светлости речи...
Ту није потребан никакав ретуш, дотеривање - досадни су, чак одвратни!
Погледај оне око себе, како се осмехују, љубазно, смејуље - те гребаторе и каријеристе, што сањају о националној пензији и малој приватној пекари у главном граду. Купићу вам ту пекарицу и кућицу у цвећу, добио сам премију на лотоу - купићу вам и лецедерскла, вашарска срца, момци, не будите тужни, нађите неко друго друштво којем заиста припадате, јер ви сте овде залутали, и зато се смејуљите...
Знао сам у каквом зверињаку живим, и зато је глупо да даље причам о томе, зар не? Јер постоје несумњиви докази да сам то заиста знао још у двадесет и трећој својој години: Живим у једном, чудном свету илузија, ослоњен на стуб сећања и осећања, свестан да је живот који живим раван бунилу, опсесији, опасан...
    Знао сам још тада и записао: И сутра ћу, дакле, самовати, заборавићу на своју самоћу читајући прозе Јенс Петера Јакобзена и Жерара Де Нервала - велике трагичне песнике - заборавићу на ово снежно зимско предвечерје и на ону девојачку собу у којој сам провео више од два часа на пола корака од среће. И следећег дана ћу о томе мислити као о каквој сасвим неважној епизоди , невино заборавивши на осећање чежње за бескрајним, која би ми често натерала румен у образе...Ја сам већ био (про)дао душу ђаволу уметности, и тако сам из мешавине самољубља и незнања, довео свој живот у положај да буде вегетабилан...

Записао сам и Заклетву анђеоске чистоте: Дао сам себи и Господу реч, да ћу пре умрети, полудети, него поновити икад више  т о, што многи понављају свакодневно, утапајући се у дубоку реку пролазности и ужаса....



ЛеЗ 0015887

Неке од штампаних књига Беле Тукадруза (алиас М. Лукића, 1950. - )


Нема коментара:

Како настаје и како се штити ауторско дело | Адвокат Урош З. Недељковић

У добу убрзане размене идеја и података, питање како настаје и како се штити ауторско дело је од пресудног значаја за разумевање духа ауторског права. Ову област регулише Закон о ауторском и сродним правима.

Ауторско дело настаје самим тренутком стварања дела. Тако, ако сте написали неки текст, компоновали одређену нумеру или фотографисали вашу мачку како гура нешто са стола, тог тренутка је настало ваше ауторско дело.

Међутим, да ли је дело уметничко или није, са становишта закона је небитно, јер „Уметничко дело цвета само уз учешће, уз дослух свих врлих састојака духа“, рекао је Андре Жид, док закон каже да је ауторско дело „оригинална духовна творевина аутора, изражена у одређеној форми, без обзира на његову уметничку, научну или другу вредност, његову намену, величину, садржину и начин испољавања, као и допуштеност јавног саопштавања његове садржине.“ Уосталом, укуси су различити.

Творевина је резултат интелектуалног напора аутора који је изражен у одређеној форми. Постоји још један услов како би ауторско дело уживало заштиту, поред тога што мора бити изражено на одређени начин, мора бити и објављено. То значи да шира јавност мора бити упозната са делом.

Закон, пак, не штити идеје. Једини начин да идеја буде заштићена је да буде материјализована на одређени начин. Оно што Закон штити је дефинисано у чл. 2 ст. 1, а то су:

  1. писана дела (књиге, брошуре, чланци, преводи, рачунарски програми у било којем облику њиховог изражавања, укључујући и припремни материјал за њихову израду и др.);
  2. говорна дела (предавања, говори, беседе и др.);
  3. драмска, драмско-музичка, кореографска и пантомимска дела, као и дела која потичу из фолклора;
  4. музичка дела, са речима или без речи;
  5. филмска дела (кинематографска и телевизијска дела);
  6. дела ликовне уметности (слике, цртежи, скице, графике, скулптуре и др.);
  7. дела архитектуре, примењене уметности и индустријског обликовања;
  8. картографска дела (географске и топографске карте);
  9. планови, скице, макете и фотографије;
  10. позоришна режија.

Српско законско решење је у складу са чл. 2 тачком 1 Бернске конвенције за заштиту књижевних и уметничких дела из 1886. године, који гласи:

Изрази „књижевна и уметничка дела“ обухватају све творевине из књижевне, научне и уметничке области, без обзира на начин и облик њиховог изражавања као што су књиге, брошуре и остали списи, предавања, говори беседе и друга дела исте природе; драмска или драмско-музичка дела, кореографска и пантомимска дела, музичке композиције с речима или без њих кинематографска дела с којима су изједначена дела изражена поступком сличним кинематографији, дела из области цртања, сликарства, архитектуре, вајарства, резбарства, литографије, дела из области фотографије с којима су изједначена дела изражена поступком сличним фотографији, дела примењене уметности, илустрације географске карте, планови, скице и пластична дела која се односе на географију, топографију, архитектуру или науку.

Слично је и по америчком закону о ауторском праву (US Copyright Law).

Недовршена дела, такође, уживају заштиту ако испуњавају услове да су оригинална духовна творевина аутора.

Видети више